Правило чтения канонов и акафистов

Чин чтения канонов

Правило чтения канонов и акафистов

(М., “Даниловский Благовестник”)

Общее начало всех канонов:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе,Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже вездесый и вся исполняяй, сокровище благих и жизни подателю, прииди и вселися в ны, иочисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный,помилуй нас. (Читается трижды, с крестным знамениеми поясными поклонами.)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и приснои во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очистигрехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша,имени Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды.) Слава, и ныне.

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое,да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси, и на земли. Хлеб нашнасущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должникомнашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас,аминь.

Господи, помилуй. (12 раз.) Слава, и ныне.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (Поклон.)

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Царевинашему Богу. (Поклон.)

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу,Цареви и Богу нашему. (Поклон.)

Псалом 142

Господи, услыши молитву мою, внуши моление моево истине Твоей, услыши мя в правде Твоей, и не вниди в суд с рабом Твоим, яко неоправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю животмой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятесясердце мое.

Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих рукуТвоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля безводная Тебе. Скороуслыши мя, Господи, исчезе дух мой, не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюсянизходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах.

Скажимне, Господи, путь, в оньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих,Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твойблагий наставит мя на землю праву.

Имене Твоего ради, Господи, живиши мя правдоюТвоею, изведеши от печали душу мою и милостию Твоею потребиши враги моя и погубишився стужающия души моей, яко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне. Аллилуия, аллилуия, аллилуия, славаТебе, Боже. (Трижды.) Господи, помилуй (12 раз). Слава, и ныне.

Бог Господь и явися нам, благословен Грядый воимя Господне.

Стих 1: ИсповедайтесяГосподеви, яко Благ, яко в век милость Его.

Припев: Бог Господьи явися нам, благословен Грядый во имя Господне.

Стих 2: Обышедшеобыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Бог Господь и явися нам, благословен Грядый воимя Господне.

Стих 3: Неумру, но жив буду и повем дела Господня.

Бог Господь и явися нам, благословен Грядый воимя Господне.

Стих 4: Камень,Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивенво очесех наших.

Бог Господь и явися нам, благословен Грядый воимя Господне.

Затемдважды читаем тропарь святой.

Слава, и ныне, Богородичен по гласу тропаря (см. Приложение1)[1].

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и помножеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего,и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною естьвыну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися вословесех Твоих, и победиши внегда судити Ти.

Се бо, в беззакониях зачат есмь, иво гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудростиТвоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся.Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твоеот грех моих и вся беззакония моя очисти.

Сердце чисто созижди во мне, Боже, и духправ обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святагоне отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утвердимя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей,Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей.

Господи, устне моиотверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, далбых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушеннои смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутсястены Иерусалимския.

Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая;тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

И читаем канон.[2]

Общее окончание всех канонов

После 9-й песни:

Владычице, приими молитву раб Своих и избави насот всякия нужды и печали, Ты еси, Богородице, оружие наше и стена, Ты еси заступница,и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши нас от врагов наших.Возвеличим Тя вси, всенепорочную Матерь Христа Бога, Юже осени Дух Пресвятый. (Поклон.)

Трисвятое. Пресвятая Троице… Господи, помилуй.(Трижды.) Слава, и ныне. Отченаш…

Затем читаем тропарь,Слава, кондак, и ныне,Богородичен.

Господи, помилуй (40 раз).

И, по желанию, одну или несколько молитв. Если нет отдельноймолитвы, то можно читать молитву общую святой (см. Приложение2).

Еслимолитвы опускаем, то:Славаи ныне.

Затем:

Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим,без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. (Поклон.)

Слава(поклон), и ныне (поклон). Господи, помилуй (трижды). Господи, благослови. (Поклон.)

Господи Иисусе Христе Сыне Божий, молитвами ПречистыяТвоея Матере, святыя мученицы (или святых мучениц, или преподобныя, или праведныя), имярек и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.

Господи, помилуй (трижды).

По желанию трижды читаем тропарь о здравии:

Милостиве Господи, спаси и помилуй раб Твоих, именаих (поклон). Избави их от всякия скорби, гнева и нужды (поклон), от всякия болезни душевныя и телесныя (поклон). Прости им всякое согрешение, вольное и невольное (поклон), и душам нашим полезная сотвори (поклон).

Величание общее святой

Величаем тя, святая, имярек, и чтим святую память твою, ты бо молиши за насХриста Бога нашего.

Величание преподобной

Ублажаем тя, преподобная мати, имярек, и чтим святую память твою, ты бо молиши за насХриста Бога нашего.

Величание общее мученице

Величаем тя, святая мученице, имярек, и чтим святыя страдания твоя, яже за Христа претерпелаеси.

Приложение 1. Богородичны

Глас 1: Гавриилувещавшу Тебе, Дево, радуйся, со гласом воплощашеся всех Владыка, в Тебе, святемкивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши ЗиждителяТвоего. Слава Всельшемуся в Тя, слава Прошедшему из Тебе, слава Свободившему насрождеством Твоим.

Глас 2: Всяпаче смысла, вся преславная Твоя, Богородице, таинства, чистоте запечатанной, идевству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши истиннаго, Того моли спастисядушам нашим.

Глас 3: Тяходатайствовавшую спасение рода нашего, воспеваем Богородице Дево, плотию бо отТебе восприятою Сын Твой и Бог наш, Крестом восприим страсть, избави нас от тли,яко человеколюбец.

Глас 4: Ежеот века утаенное и Ангелом несведомое таинство, Тобою, Богородице, сущим на землиявися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имжевоскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.

Глас 5: Радуйся,двере Господня непроходимая; радуйся стено, и покрове притекающих к Тебе; радуйся,необуреваемое пристанище, и неискусобрачная, рождшая плотию Творца Твоего и Бога.Молящи не оскудевай о воспевающих, и кланяющихся рождеству Твоему.

Глас 6: Благословеннуюнарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на Кресте,взыскати хотя Адама, глаголя Ангелом: срадуйтеся Мне, яко обретеся погибшая драхма.Вся мудре устроивый Боже наш, слава Тебе.

Глас 7: Яконашего воскресения сокровище, на Тя надеющияся, Всепетая, от рова и глубины прегрешенийвозведи, Ты бо повинныя греху спасла еси, рождшая спасение наше, яже прежде рождестваДева, и в рождестве Дева, и по рождестве паки пребываеши Дева.

Глас 8: Иже нас ради рождейся от Девы, и распятие претерпев Благий, испровергийсмертию смерть, и воскресение явлей яко Бог, не презри яже создал еси рукою Твоею,яви человеколюбие Твое, Милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны,и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя.

Приложение 2. Молитва общая святой

О святая, имярек. Подвигомдобрым подвизавшися на земли, восприяла еси на небесех венец правды, егоже уготовалесть Господь всем любящим Его. Темже радуемся о преславнем скончании жительстватвоего и чтим святую память твою.

Ты же, предстоящи Престолу Божию, приими молениянаша и ко всемилостивому Богу принеси, о еже простити нам всякое прегрешение и помощинам стати противу кознем диавольским, да избавльшеся от скорбей, болезней, бед инапастей и всякаго зла, благочестно и праведно поживем в нынешнем веце и сподобимсяпредстательством твоим, аще и недостойни есмы, видети благая на земли живых, славящеединаго во святых Своих славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и приснои во веки веков.

[1] Богородичен беретсятого же гласа,что и предшествующий емутропарь.

[2] Если хотимпрочесть акафист святой,то его следуетчитать по 6-йпесне канона, вместокондака и икоса.В этом случаекондак и икосвычитываются по 3-йпесне, перед седальнамиили перед инымкондаком, если таковойимеется. После акафистапродолжаем читать канон – 7-юпеснь и далее.

Нашли ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter          ↑

Источник: https://ThePrayerBook.info/4630-chin-chteniya-kanonov.html

Начало и окончание чтения канонов и акафистов

Правило чтения канонов и акафистов

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас. Аминь.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (трижды, с крестным знамением и поясными поклонами).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй (трижды).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

https://www.youtube.com/watch?v=gidJoL0u1Fg

Отче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи, помилуй (12 раз).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем к Самому Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).

Символ веры

Верую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша.

Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца.

И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящего, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов.

Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.

Затем канон или акафист (или канон с акафистом, читается после 6-й песни канона).

По завершении чтения канона (акафиста) – молитва ко Господу Иисусу Христу или Божией Матери, святому – соответственно смыслу акафиста. Затем:

Достойно есть, яко воистинну блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога Нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Господи, помилуй (трижды).

Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́тв ра́ди Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших, святаго (имя святого, которому читался акафист, если Господу или Богородице, то ничего не произносим) и всех святы́х, поми́луй и спаси́ мя, гре́шнаго, я́ко Благ и Человеколю́бец. Аминь.

Если Кресту — силою Честнаго и Животворящего Креста

Если Ангелам — Честных Небесных Сил Бесплотных

Источник: https://xn----7sbahbba0chrecjllhdbcuymu3s.xn--p1ai/02_na_kajdii_den/1/00.html

Ваша келия

Правило чтения канонов и акафистов


Перед началом всякаго правила и по окончании его кладутся следующие поклоны
(земные или поясные)*,
кои называются седмипоклонный начал.

  1. Боже, милостив буди мне грешному (поклон).
  2. Боже, очисти мя грешнаго и помилуй мя (поклон).
  3. Создавый мя, Господи, помилуй мя (поклон).
  4. Без числа согреших, Господи, прости мя (поклон).
  5. Владычице моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго (поклон).
  6. Ангеле, хранителю мой святый, от всякаго зла сохрани мя (поклон).
  7. Святый апостоле (или мучениче, или преподобне отче, имя) моли Бога о мне (поклон).

Затем:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.

Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю небесный: Трисвятое по Отче наш: Господи помилуй 12раз, Слава, и ныне: Придите поклонимся: (3-жды), псалом 50-й, Помилуй мя, Боже: Верую: и чти каноны с акафисты.

Посем, Достойно есть: (поклон), Трисвятое по Отче наш: тропари: Помилуй нас, Господи, помилуй нас: и молитвы на сон грядущим.

Для новоначальных христиан поясню, что значат вси сии сокращения:

Напечатанное курсивом (названия молитв и пояснения) не читаются

Кроме того, в церковно-славянском языке нет буквы и звука ё, поэтому следует произносить “твое”, а не “твоё”; “твоего”, а не “твоево”.

Предначинательные молитвословия

Боже, милостив буди мне грешному (поклон).

Боже, очисти грехи моя и помилуй мя (поклон).

Создавый мя, Господи, помилуй мя (поклон).

Без числа согреших, Господи, прости мя (поклон).

Владычице моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго(поклон).

Ангеле Хранителю мой святый, от всякого зла сохрани мя(поклон).

Святый (имя своего святого), моли Бога о мне (поклон).

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.

Молитва Святому Духу

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

Трисвятое

(Читается с крестным знамением и поясным поклоном)

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва ко Пресвятей Троице

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй; Господи, помилуй; Господи, помилуй.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва Господня

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи, помилуй (повторить 12 раз);

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (поясной поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу.(поясной поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (поясной поклон)

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего и от греха моего очисти мя: яко беззаконие мое аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти.

Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом и очищуся; омыеши мя и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти.

Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей.

Господи, устне мои отверзеши и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския.

Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Символ веры

Верую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша.

 Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца.

 И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящего, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов.

 Чаю воскресения мертвых. И жизни будущаго века. Аминь.

Желающие же ежедневно выполняют это вечернее правило и получают от этого великую духовную пользу.

Желающий причаститься должен достойно приготовиться к Святому Таинству. Приготовление (оно называется говением) продолжается несколько дней.

Телу предписывается воздержание, то есть телесная чистота и ограничение в пище (пост). В дни поста исключается пища животного происхождения — мясо, молоко, яйца и, при строгом посте, рыба.

Хлеб, овощи, фрукты употребляются в умеренном количестве. Ум не должен рассеиваться по мелочам житейским и развлекаться.

В дни говения надлежит посещать богослужение в храме, если позволяют обстоятельства, и более прилежно выполнять домашнее молитвенное правило: кто читает обычно не все утренние и вечерние молитвы, пусть читает все полностью, кто не читает каноны, пусть в эти дни читает хотя бы по одному канону. Накануне причащения надо быть на вечернем богослужении и прочитать дома, кроме обычных молитв на сон грядущим, канон умилительный Господу Иисусу Христуканон Богородице и Ангелу хранителю** .

Читается также канон ко причащению и, кто пожелает, —акафист Иисусу сладчайшему. После полуночи уже не едят и не пьют, ибо принято приступать к Таинству Причащения натощак. Утром прочитываются утренние молитвы и все молитвы ко Святому Причащению, кроме канона, прочитанного накануне.

Перед причащением необходима исповедь — вечером или утром, перед литургией.

 *  Правила о поклонах и Крестном Знамении смотри ЗДЕСЬ
** 
Правила подготовки ко Причастию ЗДЕСЬ

Молитвенные Правила

Источник: https://exorcist.biz/vasha-keliya/

Что такое канон в православии и как его правильно читать

Правило чтения канонов и акафистов

Православные литературные труды вмещают в себя неиссякаемый источник, позволяющий общаться с Богом. Одним из видов церковного словесного искусства считается канон.

Отличие канона от акафиста

Молитва — невидимая нить между людьми и Богом, это душевный разговор с Всевышним. Она важна для нашего организма как вода, воздух, пища. Будь-то благодарность, радость или печаль через молитву Господь услышит нас. Когда она идет от сердца, с чистыми помыслами, усердием, то Господь слышит молитву и откликается на наши прошения.

Канон и акафист можно назвать одним из видов бесед с Господом, Пресвятой Богородицей и святыми.

Что такое канон в церкви и чем он отличается от акафиста?

Слово «канон» имеет два значения:

  1. Принятые Церковью и взятые за основу Православного учения книги Священного Писания Ветхого и Нового Заветов, собранных воедино. Слово греческое, приобретенное из семитских языков и изначально означающее палочку или линейку для измерения, а потом появилось и переносное значение — «правило», «норма» или «список».
  2. Жанр церковного гимна, воспевания: непростое по строению произведение, направленное на прославление святых и церковных праздников. Входит в состав утренних, вечерних и всенощных богослужений.

Канон разделяют на песни, каждая из которых отдельно заключает в себе ирмос и тропарь. В Византии и современной Греции ирмос и тропари канона метрически похожи, что позволяет весь канон петь; при славянском переводе был нарушен единый слог в метрике, поэтому тропари читают, а ирмосы поют.

Только пасхальный канон является исключением из правил — его поют целиком.

Читайте о канонах:

Мелодия произведения подчиняется одному из восьми гласов. Появился канон как жанр в середине VІІ века. Первые каноны написали св. Иоанн Дамаскин и св. Андрей Критский.

Акафист — в перевод с греческого означает «неседальная песнь», богослужебное песнопение особого хвалебного характера, которое направлено на прославление Христа, Богородицы и святых. Начинается с основного кондака и 24 следующих за ним строф (12 икосов и 12 кондаков).

При этом икосы заканчиваются таким же припевом, что и первый кондак, а все остальные — припевом «аллилуя».

Чтение канона

Что объединяет канон и акафист

Определенное правило служит объединением этих двух жанров песнопений. Построение произведений осуществляется по закрепленной схеме.

В состав канона входят девять песен, которые начинаются ирмосом и заканчиваются катавасией. Обычно в нем 8 песен. Вторая исполняется в Покаянном каноне Андрея Критского. Из 25-ти строф состоит акафист, в котором поочередно чередуются кондаки и икосы.

https://www.youtube.com/watch?v=WBo3ZDqiRe0

Кондаки не многословны, икосы — обширные. Строятся они парно. Читаются строфы по одному разу. Запева перед ними нет. Тринадцатый кондак — молитвенное непосредственное послание к самому святому и читается три раза. Затем еще раз читается первый икос, а за ним первый кондак.

Отличие между каноном и акафистом

В составлении канонов в основном упражнялись святые отцы.

Акафист мог выйти из под пера простого мирянина. Прочитав такие произведения, высшее духовенство принимало их во внимание и давало ход для дальнейшего признания и распространения в церковной практике.

Читайте об акафистах:

После третьей и шестой песни канона, священником произносится малая ектения. Затем читают или поют седален, икос и кондак.

Важно! По правилам возможно одновременное чтение нескольких канонов. А чтение нескольких акафистов одновременно невозможно, да и строфы это произведения не разделяются напряженным молением всех присутствующих.

Читают каноны на молебнах.

Их чтение благословляется и в домашних условиях. Акафисты не включают в цикл утренних, вечерних, всенощных богослужений. Заказывают акафисты на молебны, а также читают дома. Каноны четко определяются Уставом церкви.

Акафист прихожанин выбирает сам, и батюшка читает его на молебне.

Каноны исполняют на протяжении всего года.

Акафисты неуместно читать во время Великого поста, ведь торжественное и радостное настроение произведения не может передать тихий и спокойный настрой великопостных дней. Каждая песня канона повествует о каком-то библейском событии.

Прямой ссылки может и не быть, но второстепенное присутствие той или иной темы обязательно чувствуется. Акафист считается простым для восприятия. Его лексика легко воспринимаема, синтаксис прост, а текст раздельный.

Слова акафиста идут из глубины сердца, текст его — лучшее, что обычный человек хочет сказать Богу.

Важно: лучше читать канон, когда хотят попросить о чем-то или покаяться, когда тяжело на душе. Это церковный покаянный жанр.

Акафист — благодарственная, хвалебная песнь, своего рода ода, поэтому лучшее чтение для него тогда, когда хотят поблагодарить Господа или святого за помощь.

Как читать канон

Во время домашнего чтения канона берут традиционное начало и окончание молитв. И если эти произведения читаются вместе с утренним или вечерним правилом, то никаких других молитв дополнительно читать не нужно.

Важно: Нужно читать так, чтобы уши слышали произносимое устами, чтобы содержимое канона ложилось на сердце, с ощущением присутствия живого Бога. Читать со вниманием, сосредотачиваясь умом на читаемом и, чтобы сердце внимало мысли, устремленные к Господу.

Самыми читаемыми в домашних условиях канонами считаются:

  1. Канон покаянный ко Господу Иисусу Христу.
  2. Канон молебный ко Пресвятой Богородице.
  3. Канон Ангелу Хранителю.

Эти три Канона читаются при подготовке человека к Таинству Причащения. Иногда эти три канона объединяют в один для простоты и легкости восприятия.

Святитель Андрей Критский. Фреска церкви святителя Николая. Афонский монастырь Ставроникита, 1546 год

Все мы в жизни бываем немощны и больны, или наши родные нуждаются в нашем внимании и помощи в выздоровлении, тогда читаем Канон за болящего.

Самый великий и значимый канон — Канон Святого Андрея Критского. Он — полный, вмещает все девять песней, а в каждую входит до тридцати тропарей. Это действительно колоссальный шедевр.

Весь покаянный смысл произведения — это обращенность не только к Богу, но и к самому молящемуся. Человек настолько погружается в свои переживания при чтении канона, будто направляет свой взор внутрь своей души, говорит сам с собой, со своей совестью, прокручивает события своей жизни и скорбит о тех ошибках, которые были им совершены.

Критский шедевр — не просто зов и призыв к покаянию. Это возможность вернуть человека к Богу и принять Его любовь.

Для усиления этого ощущения автор использует популярный прием. Он берет за основу Священное Писание: примеры и великих грехопадений, и великих духовных подвигов. Показывает, что всё в руках человека и по совести его: как можно упасть до самых низин, и вознестись до вершин; как грех может взять в плен душу и как вместе с Господом можно его одолеть.

Андрей Критский уделяет внимание и символам: одновременно они поэтичны и точны по отношению к поднимаемым проблемам.

Великий Канон — это песнь песней живого, истинного покаяния. Спасение души — не механическое и заученное исполнение заповедей, не привычное творение добрых дел, а возвращение к Отцу Небесному и ощущение той самой благодатной любви, которая была утрачена нашими прародителями.

Важно! В первую и последнюю седмицу Великого поста читается Покаянный канон. На первой седмице он наставляет и направляет на покаяние, а на последней седмице Великого поста спрашивает о том, как душа поработала и ушла от греха.

Стало ли покаяние действенной переменой в жизни, которая повлекла за собою изменение поведения, мышления, мироощущения.

Но современный ритм жизни, особенно в больших городах, не всегда позволяет работающему человеку побывать на богоугодных службах с пением Канона Андрея Критского.

К счастью, найти этот удивительный текст не трудно.

Хоть раз в жизни желательно каждому прочесть вдумчиво это творение, которое поистине может перевернуть сознание человека, даст возможность ощущения того, что Господь всегда рядом, что нет между Ним и человеком расстояний. Ведь любовь, вера, надежда не измеряется никакими мерками.

Это милость, которую Бог дарит нам каждую минуту.

Посмотрите видео о трех православных канонах

Источник: http://molitva-info.ru/duhovnaya-zhizn/cerkovnyj-kanon.html

Поделиться:
Нет комментариев

    Добавить комментарий

    Ваш e-mail не будет опубликован. Все поля обязательны для заполнения.